یادبود مبارزان  و جانباختگان مسلمان صرب در جنگ جهانی اول

برای اولین بار مراسم یادبودی برای مبارزان کشته شده مسلمان که در سال 1915 جان خود را برای دفاع از بلگراد فدا کردند، در گورستان جدید بلگراد، در مقابل بنای یادبود مدافعان، برگزار شد. در این مراسم امیرپورپزشک رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و جمعی از نمایندگان سفارتخانه های اسلامی حضور داشتند. اعضای گردان چهارم به رهبری سرجوخه شمس میدوویچ از سینیکا، آخرین جای پای خود را در نزدیکی تئاتر ملی تا زمان مرگ نگه داشتند.

برای اولین بار مراسم یادبودی برای مبارزان کشته شده مسلمان که در سال 1915 جان خود را برای دفاع از بلگراد فدا کردند، در گورستان جدید بلگراد، در مقابل بنای یادبود مدافعان، برگزار شد.

در این مراسم امیرپورپزشک رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و جمعی از نمایندگان سفارتخانه های اسلامی حضور داشتند.اعضای گردان چهارم به رهبری سرجوخه شمس میدوویچ از سینیکا، آخرین جای پای خود را در نزدیکی تئاتر ملی تا زمان مرگ نگه داشتند.

تاج گل توسط نیروهای ارتش و وزارت دفاع نثار شد. مصطفی یوسف سپاهیچ، مفتی بلگراد، خاطرنشان کرد که این یک لحظه تاریخی مهم است، زیرا یاد و خاطره مبارزان  مسلمان کشته شده از فراموشی خارج شده است.

"این یک لحظه بسیار هیجان انگیز برای ما است. لحظه ای که پس از 107 سال، ما در حال اصلاح برخی بی عدالتی ها نسبت به افرادی هستیم که جان خود را از دست دادند. این تعداد زیادی از مردم بودند

گردان مسلمانان به رهبری میدوویچ 15 درصد مدافعان  بلگراد را تشکیل می داد. آنها پس از فرمان دوک رادومیر پوتنیک از دسامبر 1914 بسیج شدند، پس از آن سه سال از منطقه راشکا، در مجموع 5956 مرد جوان، بسیج شدند.

این مراسم توسط مهمترین رسانه های صربستان  و بخصوص شبکه سراسری RTS پوشش داده شد.

لازم به ذکر است که برگزاری چنین مراسمی با موافقت دولت صربستان برای نخستین بار صورت گرفت و در تاریخ این کشور سابقه نداشته است. این امر بمنزله رویکرد جدید دولت صربستان نسبت به مسلمانان و توجه بیشتر نسبت به اقلیت مسلمان به عنوان بخشی از جامعه صرب است. همچنین نشان دهنده حمایت دولت از تشکل "جامعه اسلامی صربستان" است که از طرفداران دولت بشمار می روند در حالی که "جامعه اسلامی در صربستان" با مرکزیت نووی پازار در جنوب این کشور از حمایت دولت بوسنی برخوردار است.   

کد خبر 13469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =